San Francisco/Yosemite park donderdag 7 mei
7 mei 2015 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten
Na vroeg de wekker gezet te hebben, we konden vanaf 7.00 uur de huurauto ophalen, zijn we met de koffers naar het verhuurbedrijf gelopen ongeveer 10 minuten gelukkig van de heuvel af.
Er stond al iemand voor ons te wachten, dus het was goed dat we er vroeg stonden. We kregen een gloed nieuwe ford escape met net 1000 km op de teller.
Gisteravond had ik al verschillende plekken in de tomtom gezet als reisplanner (we hebben onze nederlandse omgebouwd met USA kaarten echt ideaal, zijn er super blij mee). We hebben nog over lombard street door de haarspelt bochten gereden, erg gaaf. Met Daniel zijn rijskills was dit een eitje. Stiekem onderaan lombard street geparkeerd om nog even fotos te maken. Toen door naar Alamo Square the painted ladies. Hier mochten we nog parkeren zonder problemen omdat het nog geen 8.00 uur was (vanaf 9:00 mocht het niet meer) Ook even gekeken en fotos gemaakt.
Daarna door naar onze laatste bezienswaardigheid in San Francisco de Golden gate bridge vanaf fort point.
Vanaf hier konden we de brug heel mooi zien liggen, aangezien het nog super vroeg was konden we op ons gemak foto maken. Daarna zijn we weer door San Francisco gereden naar de Bay bridge om richting Yosemite park te gaan.
Op internet had ik op onze route een Walmart gevonden en nog een grote outlet shopping.
Bij de Walmart hebben we een tempex koelbox, eten en drinken ingeslagen voor ontbijt en lunch. Overal zijn zakken ijs te koop dus de boel kon goed koud gehouden worden.
De outlet shopping zat ook langs onze weg weer 10 min verder van Walmart. Hier hebben we nog leuk kunnen shoppen allebei 2 paar schoenen (nee,ik heb echt te weinig schoenen hoor;-)) en Daan nog wat tshirts.
Ondertussen was het al 14:00 uur en we moesten nog ruim 2.5 uur rijden voor we bij Yosemite aanzouden komen dus besloten we nu gewoon door te rijden.
Onderweg zagen we een klein huisje in de middle of nowhere met toeristen info en wc dus besloten we daar even te stoppen. We hoorde van 2 aardige vrouwen dat er een ongeluk gebeurd was op de 120 dat zou 2.5 uur vertraging oplopen en als we om zouden rijden zou dit ook 2.5 uur duren. Dus we besloten het er gewoon op te wagen. Ook vertelde ze dat er afgelopen nacht een sneeuwstorm in Yosemite had huisgehouden dus dat we met een 4x4 wel doormochten maar dat ook diverse passen gesloten waren, wat misschien wel een week kon duren.
Aangezien wij niet door Yosemite maar naar Yosemite gingen hadden we het idee dat wij hier geen last van zouden hebben.
En inderdaad de file/het ongeluk was al weg en wij hoefden niet door de passen die afgesloten waren
Onderweg hadden we mooie landschappen; van heuvels met dor gras en af en toe een groene struik tot afgebranden bomen van bosbranden die afgelopen zomer geweest waren. Ook gingen we flink stijgen in hoogte. Ons hoogste punt was 6000ft.
Ook de temperatuur ging drastisch omlaag we zaten met ons tshirtje in de auto en de meter in de auto gaf al 3 graden aan.
Op een gegeven moment kwam een auto ons tegemoet met dikke plakken sneeuw op het dak, we kregen het steeds benauwder we hadden een onverwarmde tent.....
Onderweg waren veel punten waar we konden stoppen om van het uitzicht te genieten en fotos te maken.
Tijdens de rit was het weer bewolkt en af en toe regen. Op een gegeven moment rijden we langs een meertje en ik zie denk ik, een dikke amerikaan waggelen maar deze meneer bewoog wel heel apart. Ik maak Daniel hierop attent en ineens zie ik het, het is een beer. Whahaha we kwamen niet meer bij. Die waggelde lekker langs de waterkant. Helaas zaten er mensen achter ons dus hebben we geen foto kunnen maken.
Na te zijn gearriveerd om 18:30 bij Curry Village in Yosemite moesten we inchecken (was erg druk) we hadden al extra dekens gevraagd want het was erg koud en zou s'avonds onder het vriespunt worden.
Aangekomen in onze onverwarmde tent, en alle voedsel en drinken uit de auto gehaald te hebben (dit moet uit de auto want de beren breken gewoon in voor eten en slopen je hele auto) moesten we alles in een speciale kluis voor de tent opbergen ook onze toilet spullen. Anders zou de beer s'nachts ook even je tentje kunnen komen bezoeken voor eten.
Na even in de tent gezeten te hebben besloten we om bij de receptie toch maar slaapzakken te huren a 10 dollar per persoon per nacht, boeiend het is stervens koud. Om 22:00 moet alles stil zijn dus proberden we in onze gehuurde slaapzakken de slaap te vatten. Ondertussen regende het al stevig door.
Gereden afstand: 354 km / 221 mile

